Prevence sociálně patologických jevů u dětí
Vypracovala: Mgr. Michaela Šrejberová, DiS. – zástupce ředitele
Projednáno na pedagogické radě: 28. 8. 2025
Platnost od: 1. 9. 2025
Obsah
- Úvod
- Charakteristika mateřské školy
- Analýza současného stavu mateřské školy
- Spolupráce mezi pedagogy
- Spolupráce s ostatními zaměstnanci školy
- Spolupráce mezi pedagogy a rodiči
- Cíle prevence v mateřské škole
- Vytváření pravidel
- Šikana – posilování mezilidských vztahů
- Zdraví
- Hygiena
- Výživa
- Pohyb
- Příroda a my
- Návykové látky
- Cizí lidé
- Komunikační technologie
- Doprava
- Logopedie
- Realizace programu
- Evaluace preventivního programu
- Úvod
Minimální preventivní program je vypracován pro potřeby mateřské školy Stárkov.
Minimální preventivní program vychází ze školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, pod názvem „Moje školka od jara do zimy“.
Vymezuje pravidla, která mají děti dodržovat při pohybu ve třídě a v chování k druhým lidem, obzvlášť k dětem v MŠ. Dále se zabývá tématy směřujícími k etice a etiketě.
Nedílnou součástí je osvojování si kultury a kulturních vzorců.
Minimální preventivní program vychází z Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019 – 2027, dále je v souladu s pokyny MŠMT, č. j. 1454/2000-51, který do prevence rizikového chování zařazuje konzumaci drog včetně alkoholu, kouření, kriminalitu, virtuální drogy a gambling, záškoláctví, šikanování a jiné násilí, rasismus, xenofobii, intoleranci, antisemitismus, ze Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy, z Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů
ve školách a školských zařízeních č. j. 21291/2010-28, z Metodického pokynu MŠMT ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních č. j. MŠMT – 21149/2016, také z Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Příloha č. 22) Dodržování pravidel prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS ve školách a školských zařízeních za účelem zajištění bezpečnosti a ochrany jejich zdraví, nastavení systémové metodické podpory a práce s rodinou a školou či školským zařízením. (č. j. MŠMT5217/2017-1)
Minimální preventivní program podporuje zdravý životní styl a je základním nástrojem prevence. Očekávané výstupy správných společenských návyků budou naplňovány v souladu se záměry s ŠVP a bude prolínat ve všech vzdělávacích oblastech vzdělávacího programu.
Se sociálně patologickými jevy jako např. týrání, šikana, nesnášenlivost, návykové látky a ad., se mohou setkat děti již v předškolním věku. Proto začínáme s primární prevencí již se začátkem docházky do mateřské školy. Preventivní program je přizpůsobený pro děti všech věkových skupin.
- Charakteristika mateřské školy
Mateřská škola Stárkov je součástí ZŠ a MŠ Stárkov. Zajišťujeme péči o děti od 3 do 7 let.
MŠ Stárkov má kapacitu 24 dětí a učitelky pracují podle ŠVP „Moje školka od jara do zimy,“ který vychází z RVP PV.
- Analýza současného stavu mateřské školy
Co se daří:
- Každodenní komunikace s rodiči – probíhá přirozenou formou při předávání a vyzvedávání dětí, vztahy s rodiči jsou otevřené a vstřícné.
- Aktivní zapojení rodičů – rodiče se pravidelně a ochotně podílejí na organizaci školních a společenských akcí.
- Realizace besed pro rodiče – tematicky zaměřené besedy přispívají k lepší orientaci rodičů v oblasti výchovy a prevence sociálně patologických jevů.
- Velká účast rodičů i veřejnosti na besedách – zájem rodičů i širší komunity ukazuje na potřebu a smysluplnost těchto setkání.
- Zkvalitnění prostředí MŠ – úspěšně probíhá úprava a zvelebení vnitřních i venkovních prostor školy, včetně školní zahrady.
- Plnohodnotné využívání školní zahrady – zahrada slouží k pohybovým i vzdělávacím aktivitám, děti mají k dispozici podnětné prostředí.
- Pravidelné využívání tělocvičny – tělocvična slouží jak potřebám MŠ, tak i veřejnosti při různých akcích.
- Dobrá spolupráce se zřizovatelem – podpora ze strany zřizovatele je stabilní, spolupráce je vstřícná a efektivní.
- Kvalitní spolupráce s dalšími institucemi – aktivně spolupracujeme se SPC, PPP, Městským úřadem Stárkov a dalšími subjekty dle potřeby.
Co se podařilo částečně
- Zprovoznění webových stránek školy – webové stránky jsou funkční a slouží ke komunikaci s rodiči. Zbývá doplnit stálou a aktuálně udržovanou fotogalerii.
Co se nedaří
- Odstranit nevhodné projevy chování mezi dětmi – i přes důslednou práci pedagogů se stále objevuje strkání, štípání či drobná fyzická agresivita mezi některými dětmi.
- Verbální přestupky a neukázněnost – přetrvává skákání do řeči, neschopnost naslouchat a občasné používání drobných vulgarismů.
- Netrpělivost dětí – některé děti mají potíže s čekáním na řadu a zvládáním běžných denních situací vyžadujících sebekontrolu.
- Spolupráce mezi pedagogy
Naše mateřská škola je jednotřídní, což klade zvláštní důraz na úzkou spolupráci a každodenní součinnost pedagogických pracovníků. V takovém prostředí je nezbytné, aby komunikace mezi učitelkami byla efektivní, otevřená a přehledná. Vzhledem k tomu, že se obě pedagožky střídají během dne v péči o stejnou skupinu dětí, je klíčové, aby jedna mohla plynule navázat na práci druhé.
Aby byla zajištěna kontinuita výchovně-vzdělávací práce a individuální přístup k dětem, je důležité, aby byly veškeré potřebné informace pečlivě a srozumitelně zaznamenávány.
K tomu slouží zejména přehled výchovné práce, do kterého zapisujeme průběh vzdělávacích aktivit, reakce dětí, pozorování a další důležité skutečnosti. Dbáme na to, aby zápisy byly výstižné, věcné a psané jednotným způsobem.
Spolupráce mezi pedagogy zahrnuje také sdílení informací o vývoji jednotlivých dětí, jejich potřebách, pokrocích i případných potížích. Tyto informace jsou zaznamenávány podle předem dohodnutých pravidel hodnocení a reflektují individuální přístup k dítěti. Snažíme se o to, aby veškeré informace byly dostupné, přehledné a vedly ke sjednocenému pedagogickému působení.
Přestože někdy může dojít k tzv. komunikačnímu šumu nebo drobnému nedorozumění, snažíme se těmto situacím předcházet pravidelným předáváním informací, průběžnými konzultacemi a otevřenou zpětnou vazbou. Důvěra a respekt mezi kolegyněmi je základním kamenem dobrého fungování celé školky.
Naší snahou je neustále posilovat profesní dialog a týmového ducha, a to i prostřednictvím společného plánování, sdílení zkušeností a aktivního hledání řešení v různých výchovných situacích. Kvalitní spolupráce mezi pedagogy se pak přirozeně odráží v pohodové atmosféře ve třídě a pozitivně ovlivňuje celkový rozvoj dětí.
- Spolupráce s ostatními zaměstnanci školy
Neoddělitelnou a velmi důležitou součástí našeho kolektivu je také paní školnice, která se podílí nejen na zajištění provozních a technických záležitostí, ale i na každodenním chodu třídy a péči o děti. Její aktivní zapojení do dění v mateřské škole významně přispívá k vytvoření bezpečného, čistého a podnětného prostředí pro děti.
- Spolupráce mezi pedagogy a rodiči
V naší mateřské škole klademe velký důraz na otevřenou, vstřícnou a pravidelnou komunikaci s rodiči, která je základem efektivní spolupráce a podpory dítěte. Rodiče mají možnost řešit veškeré záležitosti průběžně – během každodenního předávání dětí, případně si mohou domluvit individuální schůzku s pedagogem v termínu, který jim vyhovuje.
Tento flexibilní přístup umožňuje reagovat na aktuální potřeby rodičů i školy a zároveň podporuje osobní a důvěrný vztah mezi školou a rodinou.
K nejčastějším formám komunikace patří:
- osobní kontakt – preferujeme přímý rozhovor s rodiči, který považujeme za nejefektivnější a nejpřirozenější formu sdílení informací,
- telefonická a e-mailová komunikace – využíváme zejména pro rychlé sdělení, omluvy nebo domluvu termínů schůzek,
- informační nástěnka v šatně – pravidelně aktualizujeme důležité informace, připravované akce, oznámení a organizační sdělení,
- internetové stránky školy – slouží jako doplňkový informační kanál pro rodiče a veřejnost.
Úzká spolupráce s rodiči:
- vzájemná informovanost,
- společné aktivity v MŠ – besedy s odborníky, besídky, tvoření, společenské akce – adventní setkání, Den Matek apod.
- Cíle prevence v mateřské škole
Program je přizpůsoben pro všechny děti v MŠ (heterogenní třída).
Cíle MPP jsou především ve:
- výchově ke zdravému životnímu stylu, podněcování dětí k uvědomění si zodpovědnosti za své zdraví a za životní prostředí,
- vytváření žebříčku hodnot s důrazem na život bez drog, násilného a diskriminačního chování,
- posilování duševní odolnosti vůči stresu a negativním zážitkům,
- minimalizaci výskytu sociálně patologických jevů,
- nabízení účasti, po dohodě s rodiči, dětem aktivity na školních i mimoškolních aktivitách a vytváření pozitivní motivace pro zapojení dětí do školních i mimoškolních aktivit,
- předávat dětem informace z oblasti návykových látek a zdravého stravování,
- posilovat pozitivní sociální klima a tím pozitivní vztahy v kolektivu dětí,
- seznámit děti s multikulturní výchovou,
- mít správný režim dne,
- znát zásady slušného chování,
- umět říci „ne,“
- naučit se rozlišovat dobré a špatné,
- umět čelit tlaku vrstevníků,
- umět se sebeovládat.
- Vytváření pravidel
V mateřské škole jsou vytvořena a vystavená pravidla chování dětí. Pravidla děti spoluvytvářejí
a učí se je chápat a dodržovat. Pravidla vycházejí ze školního řádu mateřské školy.
Pravidla jsou vytvořena tak, aby je děti vizuálním pohledem pochopily – piktogramy.
Naše pravidla:
- Neběháme ve třídě, po chodbě, po schodech, v šatně (možnost úrazu) = šnečkové pravidlo.
- Ve třídě, v šatně nekřičíme (šetříme si sluch, nerušíme ostatní děti při hře, či řízených činnostech) = ouškové pravidlo.
- Spory mezi sebou neřešíme rukama, ale slovem a přátelskou dohodou, neubližujeme si = kamarádské pravidlo.
- Nemluvíme vulgárně, hrubě = pusinkové pravidlo.
- Uklízíme hračky na své místo = ručičky nám pomáhají.
- Neničme úmyslně kamarádovi hru.
- Umíme poprosit a poděkovat.
- Stolečkové pravidlo.
- Chráníme přírodu.
- Pravidla při pobytu na zahradě (tyto pravidla opakujeme pravidelně před pobytem
na zahradě).
- Šikana – posilování mezilidských vztahů
- Upevňovat obecně uznávané hodnoty a postoje společenského života.
- Pěstovat úctu k životu (stáří x mládí, fauna a flóra…).
- Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy.
- Podporovat v dětech jejich přirozenou potřebu poznávat nové.
- Posilovat hodnotu vzdělání.
- Účinně a profesionálně postupovat při rozpoznání šikany.
Ochrana dětí před šikanou v předškolním vzdělávání
Empirické zkušenosti potvrzují, že šikana se může objevovat už v mateřské škole (dále jen „MŠ“). Vyskytují se tam prvky šikany a spíše zárodečná stadia tohoto destruktivního fenoménu.
Nicméně skrytá a neléčená počáteční šikana působí i zde velké škody a trápení, které zasáhnou děti, rodiče i pedagogy.
Škola musí zabezpečit minimální požadavky na ochranu dětí před šikanou. Po odborném
a bezpečném rozkrytí šikany pedagog zvolí podle situace vhodný způsob nápravy, např.:
• rozhovor s dítětem, které ubližuje – pedagog využije opatření, která v MŠ fungují,
např. srozumitelně sdělí dítěti, že porušilo stanovená pravidla, vede jej v sociálně žádoucích projevech, navrhuje a ukazuje mu adekvátní varianty v projevech chování; samozřejmě, jakmile je to možné, ocení jeho zlepšení;
• zavedení ochranného režimu oběti – v počátku pro jistotu MŠ nastaví přísnější dozor;
v některých komplikovanějších případech oběť a útočníka v rámci možností od sebe oddělí; není vhodné konfrontovat agresora s obětí;
• práce se skupinou – MŠ využije intervenční program, v němž děti získávají žádoucí vzory chování a zároveň se mohou „dotknout“ pocitů toho, komu je ubližováno; vhodné jsou činnosti podporující spolupráci, při nichž nejsou vítězové a poražení; využít se dají rovněž pohádky
či příběhy a jejich dramatizace;
• rozhovor se zákonnými zástupci dítěte agresora – proběhne až tehdy, když je situace zmapovaná; důležitá je maximální snaha získat je pro spolupráci; nejbezpečnější je,
když rozhovor provede pracovník MŠ; rozhovor rodičů oběti s rodiči agresora je velmi rizikový.
Škola může zvolit i kombinaci výše uvedených metod.
Škola zajišťuje podporu a rozvoj pro své pedagogy v podobě kontinuálního plánu dalšího vzdělávání.
Spolupráce s rodiči je velmi úzká a doposud bezproblémová a osvědčilo se nám operativní řešení i drobných problémů hned v začátku. Rodiče i pedagogové svým vlastním jednáním modelují a podporují prosociální chování.
- Zdraví
- Vymezit zdravé a škodlivé potraviny.
- Vědět rozdíl mezi pojmy zdraví x nemoc.
- Vyvodit a pochopit pojem – tělesná pohoda, duševní pohoda a sociální.
- Umět říci, že nás něco bolí a kde.
- Hygiena
- Upevňovat hygienické návyky u dětí.
- Nebezpečí nákaz.
- Dodržování hygienických návyků (mytí rukou, používání toalety, umět smrkat
do kapesníků, hygiena vlasů, ….)
- Výživa, stravování a stolování
- Jídla zdravá a škodlivá.
- Pitný režim.
- Stolování.
- Pohyb
- Vedení dětí ke zdravému pohybu.
- Předcházení úrazů.
- Příroda a my
- Umět rozpoznat některé léčivé rostliny.
- Nebezpečné rostliny a plody.
- Chráníme přírodu.
- Umět rozpoznat domácí zvířata, zvířata ze ZOO, lesní zvěř.
- Chráníme zvířata.
- Ohrožená zvířata.
- Zvířata, která ohrožují naše zdraví (klíště, jedovatý had, …)
- Návykové látky (Alkohol, kouření, drogy)
· Rozpoznávání nebezpečí a rizik.
· Osvojení si dovednosti odmítnout.
· Posilování důvěry v pedagoga a rodiče.
- Kouření
- Co lidem způsobuje kouření – nemoci, ohrožují druhé lidi.
- Proč lidé kouří.
- Vymyslet řešení, jak to udělat, abychom nebyli v zakouřeném prostředí.
- Drogy
- Léky, není lék jako lék, některé léky musíme užívat, ale musíme se řídit předpisem od lékaře.
- Podávání léků.
- Zvířata a lidé nemají stejné léky. • Jeden lék není na všechny neduhy.
- Drogy – látky, které škodí zdraví.
- Léky
- Léky, není lék jako lék, některé léky musíme užívat, ale musíme se řídit předpisem
od lékaře. - Podávání léků.
- Zvířata a lidé nemají stejné léky.
- Jeden lék není na všechny neduhy.
- Cizí lidé
- Nemluvit s neznámými lidmi.
- Únos.
- Nebrat si nic od cizích lidí.
- Nácvik odmítání.
- Komunikační technologie
- Jak nám prospívají technologie (k vyhledávání informací, spojení se světem,…).
- Nevhodné programy.
- Jak nám škodí IT – závislost, zkažené oči, …
- Kyberšikana.
- Doprava
- Znát základní pravidla silničního provozu.
- Nebezpečí na silnici, ulici.
- Logopedie
Pro podporu všestranného rozvoje dětí v předškolním vzdělávání je do ŠVP zařazena logopedická prevence. Logopedická prevence spočívá ve včasném předcházení poruch řeči
a všech částí sdělovacího projevu. Rozlišována je primární, sekundární a terciární logopedická prevence.
Úkolem primární logopedické prevence je pozitivně ovlivňovat vývoj řeči, správné mluvy
a komunikačních návyků.
Sekundární logopedická prevence se netýká všech dětí, ale pouze těch, které spadají do tzv. rizikové skupiny a jsou ohroženy možností narušeného vývoje řeči.
Terciární logopedická prevence je směrována k dětem, u kterých se narušená komunikační schopnost již projevila. Odborně prováděné logopedické činnosti mají nejenom charakter terapeutický, ale i výchovně vzdělávací. Předcházejí negativním důsledkům narušené komunikační schopnosti v osobnostním rozvoji dětí a snaží se zamezit opakování nebo zhoršování komunikačních potíží.
Prevencí patologických jevů je podpora dítěte k vytvoření zdravého sebevědomí, se schopností bránit se projevům násilí, které bude umět komunikovat s ostatními, dokáže pomoci druhému, bude mít rozvinutou emoční inteligenci a bude empatický k druhým.
Kritické situace společně rozebíráme v komunitním kruhu, nebo v ranním kruhu, kde společně s dětmi hledáme správná řešení, vysvětlujeme a hodnotíme sebe i druhé.
- Realizace programu
Různá témata otvíráme při každodenních činnostech. Naše snaha prolíná celým dnem a odráží se ve všech činnostech.
Prevence se objevuje ve většině tematických blocích jako např. lidské tělo, zdraví, zdravá výživa, sport, zdraví a pohyb, dopravní výchova, já moje okolí, zvířata…
Do mateřské školy zveme odborníky, kteří nám pomáhají s prevencí.
Veškeré výstupy zapisujeme do třídní knihy.
Příkladem dětem jde celý pedagogický sbor, který se v této problematice dále vzdělává (DVPP, nebo samostudium).
Ve vzdělávací práci využíváme různé materiály z internetu, pracovní listy, odborníky, …
- Evaluace preventivního programu
Evaluace je prováděna formou pozorování, vedením pedagogické dokumentace, konzultacemi s rodiči a pedagogickými radami. Závěrečné vyhodnocení programu probíhá v červnu a je součástí vlastního hodnocení školy.
Vypracovala: Mgr. Michaela Šrejberová, DiS.
zástupkyně ředitele
Schváleno pedagogickou radou dne: 28. 8. 2025
………………………………
(podpis, razítko)